Thursday, February 11, 2010

APLIKASI IT DALAM P&P PENDIDIKAN ISLAM

APLIKASI IT DALAM P&P PENDIDIKAN ISLAMhttp://www.slideshare.net/norfariszam/aplikasi-it-dalam-pengajaran-dan-pembelajaran-pendidikan-islam

5 comments:

  1. hantarlah apa info yg berguna kpd ana

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Ust Lah...
    Sebagaimana yang telah kita maklum,perkembangan teknologi dalam bidang pendidikan yang begitu pesat telah banyak membantu guru-guru menjalankan proses p&p dengan lebih baik lagi khususnya dalam matapelajaran Pendidikan Islam.Guru-guru dapat mempelbagaikan teknik pengajaran yang bersesuaian dengan kecenderungan dan mengikut tahap IQ pelajar.Sebagai contoh,Penggunaan LCD projector dapat memberi gambaran yang jelas dan luas kepada pelajar mempelajari n memahami sesuatu tajuk.Oleh itu,guru perlulah melengkapkan diri masing-masing dengan ilmu teknologi yang secukupnya memandangkan keperluan terhadap ilmu ini cukup tinggi.

    ReplyDelete
  3. salam...Perubahan dalam bidang pengajaran Pendidikan Islam perlu dilakukan bagi memastikan hasrat dan matlamat FPK dapat direalisasikan. Dengan itu, guru Pendidikan Islam haruslah lebih berani mengguna dan mempraktikkan pelbagai kaedah semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas agar lebih mendatangkan kesan yang baik dan menarik tumpuan pelajar.

    ReplyDelete
  4. Kaedah pengajaran Pendidikan Islam perlu diubah daripada kaedah yang hanya berpusatkan guru kepada kaedah yang berpusatkan pelajar dan bahan serta ICT. Kaedah P&P yang masih menggunakan 'stail' lama dibimbangi menjadikan pelajar pasif dan tidak menggunakan sepenuhnya akal mereka untuk berfikir ketika berhadapan dengan persoalan semasa. Pendedahan dengan ICT akan membantu pelajar memperolehi banyak ilmu dan maklumat. Pemantauan guru adalah penting semasa pelajar menggunkan ICT agar pelajar diberi panduan yang betul dan tidak melencong.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum,
    sekarang, zaman yang dikatakan serba canggih ini, memberikan satu kelebihan kepada para pendidik untuk menyebarkan ilmu secara lebih meluas. alangkah ruginya kita jika tidak memenafaatkan kecanggihan yang ada. IT yang sering disebut-sebut telah menjadi sinonim dengan kita.pendidikan islam yang semakin hari semakin pudar dikalangan masyarkat kerana mengejar pendidikan yang lain yang dianggap memberi pulangan yang lumayan kepada mereka.seolah-olah pendidikan satu permainan saham yang menguntungkan di muka dunia.
    kita pendidik berwibawa perlu tampil kedepan mengatasi pendidikan lain dari segi IT supaya masyarakat lebih celik pemikiran betapa peri pentingnya pendidikan agama.

    ReplyDelete